Balanç del domini .cat durant el 2013
Amb motiu del Dia Internacional de la Llengua Materna, la Fundació puntCAT fa un balanç de l’estat i ús del domini .cat 8 anys després de la seva creació. A continuació teniu els aspectes més destacats:
El .cat és un domini d’ús normalitzat entre el col·lectiu empresarial, que l’utilitza als seus webs per adreçar-se al mercat catalanoparlant. Així es desprèn de les xifres presentades avui en roda de premsa per la Fundació puntCAT, l’entitat privada sense ànim de lucre que gestiona el domini .cat. Concretament, el 57,9% dels titulars de webs .cat són d’empreses, mentre que un 19,4% són d’entitats (associacions, federacions, col·legis professionals, etc.), un 12,1% d’organismes públics i un 10,6% de particulars. Aquestes dades constaten que unes 35.000 empreses ja tenen actualment un domini .cat. Es tracta d’empreses majoritàriament catalanes, però cal destacar que empreses internacionals com Google, Danone, Youtube, Microsoft, Decathtlon, Fnac o IBM disposen d’una extensió .cat per dirigir-se als seus clients catalanoparlants.
Així mateix, el .cat, amb 71.065 registres a 31 de desembre del 2013, ha estat el domini que, percentualment, ha crescut més l’any passat a l’estat espanyol, amb un 16%; això el situa per davant del .es, que ho va fer un 5%, i del .com o el .net, que van decréixer, respectivament, un 3,8% i un 7%. Des de la seva posada en funcionament el 2006, el domini ha crescut una mitjana del 21% anual.
Pel que fa a la seva participació de mercat a Catalunya (on el .cat disposa de 60.715 dominis respecte els 71.065 totals), el .cat continua ocupant la tercera posició, amb una quota del 11,3%, darrere del .es (41,2%) i del .com (36,6%).
Domini majoritàriament d’ús empresarial
El 57,9% dels webs amb extensió .cat són d’empreses, entre les quals un 98% són privades i un 2% públiques. Segons el model de negoci, les empreses titulars d’un domini .cat es distribueixen entre B2C (Business-to-Consumer: “del negoci al consumidor”), que representen el 74%, B2B (Business-to-Business: “del negoci al negoci”), que representen un 19%, i altres, que representen un 7%. A nivell sectorial, la majoria d’aquestes empreses actuen en serveis a empreses o particulars, serveis d’oci, culturals o recreatius, serveis informàtics i restauració.
L’aposta del col·lectiu empresarial pel .cat es posa també de manifest en l’enquesta duta a terme per la Fundació puntCAT entre les empreses catalanes que volen ser titulars en un futur d’un domini d’Internet. Segons aquest estudi, el 43,5% de les empreses catalanes triarien entre les tres primeres opcions de compra un .cat, una xifra que se situa per davant del .es (39,4%) i només per darrere del .com (74,6%). Pel que fa als usuaris particulars catalans que en un futur registraran algun domini, el 51,6% triarien entre les tres primeres opcions un .cat, una xifra que se situa molt per davant del .es (45%) i només per darrere del .com (70,9%).
Quant a la imatge del .cat, tant les empreses com els particulars que volen ser titulars d’un domini en un futur destaquen que el .cat és un domini d’ús normalitzat a Catalunya i als territoris on es parla el català, que allotja principalment continguts en català i/o relatius a la cultura catalana, que és un domini amb la mateixa categoria que els dominis d’estats (.es, .fr, .uk, etc.) i que és un domini utilitzat per empreses que volen dirigir-se al mercat catalanoparlant en la seva llengua.
El .cat: un domini català i cada cop més internacional
El .cat té registrats el 85,4% dels seus dominis a Catalunya mentre que el gairebé 15% restant estan ubicats a altres territoris de parla catalana (4,4%), la resta de l’Estat espanyol (5,7%) i la resta del món (4,5%). En relació a aquest darrer segment, destaca el creixement internacional del domini .cat en un 78% que s’ha produït entre l’exercici 2012 i el 2013. Així, l’any 2012 hi havia 1.798 dominis .cat registrats (un 2,9% del total), mentre que l’any passat la xifra es va situar en 3.192 dominis (4,5%). Aquest increment podria ser interpretat com un interès de les empreses i particulars per adreçar-se al mercat català en l’idioma que utilitza habitualment.
Quant a la distribució dels dominis a Catalunya, Barcelona encapçalaria el rànquing de .cat amb un 75% dels registres, seguida de Girona (13%), Tarragona (7%) i Lleida (5%). El creixement del domini .cat a Catalunya durant el 2013 es va situar en un 13%, amb un increment similar a les quatre províncies. Cal destacar, però que proporcionalment s’ha crescut més a Tarragona, Girona i Lleida, facilitant l’extensió del domini per tot el territori.
El .cat: el domini que m’identifica com a català i em permet adreçar-me al públic catalanoparlant
Segons es desprèn de l’estudi de mercat dut a terme per la Fundació puntCAT, els usuaris actuals de .cat han escollit el domini perquè els identifica com a catalans. Aquesta opció, que va ser valorada conjuntament amb altres 5, posa de manifest la normalitat amb què es tria el domini .cat. Així mateix, és destacable que la tercera opció més valorada, amb un 57% dels vots, ratifica una de les finalitats amb les que va ser creat el domini .cat: posar a disposició dels internautes catalanoparlants continguts en la seva llengua.
Quant a l’ús que se’n fa del domini, el .cat és el tercer domini amb més densitat d’informació d’entre els dominis genèrics, darrera del .musem i del .com. Així, els webs .cat aporten més contingut a la xarxa que els .org, .net i .info, entre d’altres.