El que les marques volen: com presentar-te davant les marques per fer contingut patrocinat a les xxss.
Què busca una marca quan contacta amb un influencer?
Us en recordeu d’aquella pel·lícula de Mel Gibson en la que, de sobte, un home podia sentir els pensaments de les dones que l’envoltaven? Bé, potser m’he passat de boomer i aquesta pel·li ja és molt vella per a vosaltres, creadors de continguts. Però la idea és una mica aquesta. Ajudar-vos a entendre què busca una marca quan contacta amb un influencer (o micro-influencer, la mida no importa) per fer una col·laboració en forma de campanya.
Admetem-ho: a les marques també ens encanten les xarxes socials! I volem anar més enllà dels perfils propis, fent un pas endavant per treure tot el suc possible a la simbiosi existent entre plataformes, consumidors i creadors de continguts.
La vinculació entre marques i creadors és una transacció on els primers intentem amplificar el nostre missatge arribant a nous públics i els segons busquen una font d’ingressos, tot dins d’una coherència entre missatge i canal. Per això, un cop superat el “test de compatibilitat” entre els creadors de contingut, el canal (xarxa) i la marca, comença la campanya, les publicacions i els resultats.
Però, és tan senzill com això? Depèn. Si ets un influencer consolidat, amb milers de seguidors, segurament ja tens una agència o un representant que et facilita el contacte inicial, l’anàlisi dels teus seguidors, la gestió del pressupost i la presentació de l’informe final (aquí hi ha uns exemples d’agències especialitzades amb software incorporats per a tal efecte. Per cert! Cap d’elles en català spacemedia, koldquare o persketing).
Ara bé, com fer-ho si estàs començant? Pots treballar individualment, o pots associar-te amb altres creadors de continguts que comparteixen els teus interessos. Al nostre territori existeixen diverses associacions que poden donar-te un cop de ma per començar o donar-te referents per seguir (Malaia, Creadorstv, La Fera). En qualsevol cas, has d’estar preparat per establir contacte amb les marques i empreses que poden estar interessades en el teu públic.
Com sol passar, la realitat va més ràpid que la professió. Ho diem per experiència pròpia! A la Fundació .cat hem realitzat campanyes amb diversos creadors de continguts en llengua catalana a Instagram, Twitter, YouTube, TIkTok i Twitch i el que hem trobat és que si bé es bolquen per generar contingut atractius i creatius, encara hi ha moltes oportunitats de creixement i professionalització del sector en diversos aspectes, des de la presentació inicial amb la segmentació del seu públic fins a l’informe final, que de vegades, resulta ser una barreja de captures de pantalla sense sentit, que ens obliga a fer comptes manualment per trobar el veritable resultat de l’acció.
Veient el potencial que tenen els creadors de contingut del territori, des de la Fundació .cat volem aportar el nostre granet de sorra per fer més fàcil la interacció i la gestió de campanyes de benefici mutu. Començarem pel principi, en aquest article parlarem de tot allò que has de tenir en compte a l’hora de presentar-te davant les marques per fer una col·laboració.
Per això, tant si ets una marca que vol fer la seva primera campanya amb influencers com si comences al món de la creació de continguts i vols monetitzar-los, això et pot interessar.
Què esperen les marques dels creadors de contingut?
La primera resposta és òbvia: volem petar-ho! Volem que una campanya sigui exitosa a tots els nivells i que d’ella es derivin beneficis per a la companyia. Però si anem al detall, en realitat esperem coses concretes en cada etapa.
1. Contacte inicial: fem “match”?
En el moment de conèixer-nos mútuament i esbrinar si associar marca i influencer pot ser una bona idea, el que esperem dels creadors de continguts és que aportin un coneixement profund del seu públic i que ens puguin oferir dades tant qualitatives com quantitatives.
Més enllà de les mètriques usuals de les xarxes, és enriquidor conèixer el perfil dels seus seguidors segmentats per edat, ubicació geogràfica, interessos entre altes factors. I en el cas d’haver treballat ja amb altres marques, també és interessant saber-ho amb alguns exemples d’èxit.
Tenir una presentació actualitzada serà una eina útil per ambdues parts, ja que els creadors poden comptar amb una carta de presentació per monetitzar els seus continguts i les marques poden decidir amb total transparència la conveniència d’una possible col·laboració, així com les expectatives al respecte.
Existeixen tants models per fer una presentació com persones. Així que, especialment pels creadors de contingut que comencen, us deixem aquí una plantilla de presentació orientativa en català que podeu adaptar al vostre estil propi per explicar el vostre potencial, el que oferiu i el que es pot esperar d’una campanya amb vosaltres.
2. Abans de la campanya: el briefing ho és tot
Un cop decidits a fer la campanya conjuntament, les marques hem de definir clarament què esperem de la campanya (Notorietat? Aconseguir més seguidors? Atraure visites al web? Que els usuaris comprin un producte determinat?) i presentar un bon briefing (nosaltres també ho hem de tenir clar!). En funció dels objectius de la marca amb la campanya, un bon creador de continguts podrà planificar el to, el missatge, el “call to action” i el calendari de publicacions més adient.
Per tant, el que les marques esperem dels creadors, és una proposta de:
• Data d’inici i finalització de la campanya
• Formats de la col·laboració (post en un blog, vídeo, foto, piulada, etc)
• Hashtag específic, si cal
• Pla de publicacions per xarxa
• Pressupost
Amb aquestes propostes, marca i creador ja poden ajustar-se fins arribar a un acord i començar a treballar en la campanya. I si necessites ajuda en les properes fases, no pateixis, t’ho expliquem tot en la segona part d’aquest article.
Beatriz Guzmán
Cap de Marketing i Negoci
Fundació .cat