La Fera ja camina
La Sala Paral·lel 62 de Barcelona va acollir divendres dia 1 de juliol l’APLEK, la primera trobada digital de La Fera, la fàbrica de creació de continguts audiovisuals en català. A banda, l’APLEK va servir per aplegar mig miler de persones, i fer entrega dels tres premis del concurs-llançadora anual de creadors ‘Programa Embrió‘.
En només un parell de mesos que ha estat oberta la convocatòria, han arribat un total de 245 propostes al ‘Programa Embrió’: un 42,13% de podcasts, un 18,52% d’streamers i un 39,35% de creadors de contingut. Els guanyadors van ser La trinae (podcasts), Parlem-ne (streamers) i Croqueta de Xocolata (creadors), que es van endur un premi de 2.000 euros i l’acompanyament d’experts per al seu projecte audiovisual.
La Fera és un projecte amb el suport de la Fundació .cat i d’Òmnium Cultural. A la roda de premsa de la presentació, el director de la Fundació .cat, Roger Serra, va recordar que el projecte neix per “tenir un impacte, incrementar la visibilitat i potenciar la presència del català a Internet”.
L’Albert Lloreta, un dels impulsors de la proposta, va explicar que als Països Catalans diverses iniciatives de creadors que s’han agrupat han aconseguit maximitzar el seu impacte, com ara el Canal Malaia, Creadors TV, o Valençubers, “però falta una estructura que cobreixi les principals necessitats del sector”, i és aquí on entra en joc la Fera.
L’activitat de La Fera es desplegarà a través de cinc grans àrees d’actuació diferenciades, començant pel finançament de projectes, a través de l’esmentat concurs-llançadora anual de creadors, el Programa Embrió.
La professionalització del sector creatiu serà una segona àrea d’actuació, mitjançant l’assessorament a creadors, podcasters i streamers i en el foment del seu vincle amb marques, empreses, administració i entitats que busquin fer campanyes de publicitat i patrocini.
La tercera, Ia producció, el desenvolupament i la distribució d’una sèrie de projectes digitals en català destinats a públics estratègics (joves, nouvinguts, públic internacional).
La quarta àrea d’actuació serà la monitorització amb dades contrastables i neutres de l’evolució del català en la indústria creativa digital a través d’un portal, (‘Rank.cat’, que arribarà en fase beta a finals d’any) on es podrà conèixer la salut general de la llengua, i les dades d’audiència concretes de creadors en diverses plataformes, i que serà la primera pedra d’un nou mercat de publicitat digital.
Finalment, La Fera també vol construir una fàbrica física a Barcelona, una seu des d’on acollirà l’activitat amb públic en directe dels principals creadors digitals en català, amb l’ambició de ser l’espai referent del panorama.
També vehicularà ajudes i beques directes destinades a la creació de continguts en català a plataformes i oferirà suport econòmic a projectes concrets estratègics en àmbits on el català no té presència: “Des de la Fundació .cat volem ajudar a crear un Star System, un nou rock català, que permeti incrementar el públic objectiu, també la qualitat, l’ambició de les produccions, la visibilitat”, va declarar el president de la Fundació .cat, Roger Serra, durant la roda de premsa de presentació del projecte.