Notícies > La IA generativa, una nova amenaça per a la visibilitat digital del català

La IA generativa, una nova amenaça per a la visibilitat digital del català

Taula rodona SEO en català

L’allau recent de serveis d’accés a la informació basats en la intel·ligència artificial generativa (IAGen) modifica substancialment les expectatives de visibilitat del contingut digital en català i requereix abordar aquest àmbit de manera coordinada i documentada.

És una de les conclusions del debat entre especialistes en posicionament web i màrqueting digital que la Fundació .cat i el Col·legi de Màrqueting i Comunicació de Catalunya han organitzat amb ocasió del Dia d’Internet.

A la benvinguda, Genís Roca, president de la Fundació .cat, ha remarcat que «la Fundació .cat ha de ser el motor on els que tenen inquietuds per desenvolupar la cultura digital trobin en l’entitat el seu lloc. En l’àmbit SEO en català hi ha molts reptes, oportunitats i recorregut per davant. Trobades com aquestes han de servir per teixir aliances amb el sector».

Per la seva banda, Miquel Campmany, degà del Col·legi de Màrqueting i la Comunicació, ha apuntat que «promoure el català en l’àmbit del màrqueting és un dels pilars de l’entitat».

Tot seguit, els experts Fernando Checa (Novaigrup), Òscar Nogueras (OnTranslation), Eva Olivares (DobleSEO) i Clara Soteras (elNacional.cat) han examinat sota la moderació del periodista Albert Cuesta els reptes que la irrupció de la tecnologia d’IAGen representa per a les pràctiques convencionals de posicionament web, i en particular per al contingut en llengua catalana.

Els cercadors com Google i Bing, que aporten als llocs web una gran proporció de les visites que reben, modifiquen contínuament els seus algoritmes i la manera de presentar els resultats per tal de fer-los més rellevants, obligant els responsables de SEO a ajustar les seves estratègies. Però l’adopció de la IAGen per part dels cercadors reduirà encara més la transparència del procés, perquè dificulta rastrejar l’origen de la informació que rep l’usuari, sigui una notícia, un tràmit administratiu o la fitxa d’un producte comercial.

Segons Clara Soteras, «encara hem de veure com arriba la IAGen als cercadors per saber si acaba sent útil per les persones».

En el debat dels quatre experts ha estat molt present el repte per al contingut digital en llengua catalana. Els principals xatbots d’IAGen són capaços de dialogar amb l’usuari en un català molt acceptable, però amagant que la informació que ofereixen està molt probablement en un altre idioma. Òscar Nogueras recorda que «la gran majoria del contingut amb què s’han entrenat els xatbots és en anglès». Per la seva banda, Fernando Checa afegeix que «la generació del contingut útil és clau en l’àmbit SEO. Aquest és un procés evolutiu el qual hi hem de dedicar temps i recursos».

Eva Olivares també destaca que «empreses petites a vegades no disposen del català al web per manca de pressupost i per desconeixement de les possibilitats que ofereix el català. Tampoc podem oblidar la canibalització del català i castellà quan les cerques no son clares».

Constitució d’una comunitat de SEO en català

En les diverses iniciatives i estudis recents de la Fundació .cat -membre de l’Aliança per la Presència Digital del Català– sobre la visibilitat del contingut en català, a més del diàleg tècnic amb els cercadors s’ha fet evident la necessitat de formular bones pràctiques de posicionament web amb sensibilitat específicament catalanoparlant. Per aquest motiu, diversos especialistes de referència en SEO inclosos els participants en el debat, han acordat constituir formalment una comunitat de posicionament i màrqueting digital en català. Aquest grup promotor inicial, que compta amb el suport de la Fundació .cat, convida a altres professionals interessats a sumar-se a la iniciativa, inscrivint-se a la pàgina https://ja.cat/seocatala

La sessió del Dia d’Internet a la seu de la Fundació .cat s’ha pogut seguir en directe per Internet gràcies a la col·laboració d’ON Economia, del grup elNacional.cat, i es pot recuperar en diferit al seu canal de YouTube.

Paraules clau: .

Rep les notícies que més t’interessin!

Escull els temes que més t’apassionen i rebràs un resum de noticies setmanal.

Notícies relacionades