Primera infografia de l’estat i l’evolució del domini .cat
En el marc del Dia Mundial d’Internet, el passat 17 de maig la Fundació puntCAT, entitat privada i sense ànim de lucre que gestiona el domini .cat, va publicar una infografia sobre l’estat de salut del domini .cat, set anys després de la seva posada en marxa. En aquesta entrada al blog destaquem les dades més importants que veieu reflexades a la primera infografia del .cat, la qual podeu consultar i descarregar des de https://infografia.xn--fundaci-r0a.cat.
Evolució i creixement del nombre de dominis .cat
El passat 10 de maig el domini .cat assolia els 66.000 registres. Durant els seus set anys de vida, .cat no ha aturat mai l’augment de registres. El creixent interès de la societat per tenir una identitat digital sota un nom propi, així com les darreres rebaixes de preu aplicades al domini, han consolidat el creixement gradual de .cat. L’any 2012 .cat va créixer un 18%, quatre punts percentuals respecte l’any anterior. Aquest creixement ha situat .cat com el segon domini al món que més ha crescut en percentatge, segons aquest estudi independent portat a terme per la revista especialitzada francesa 01Enterprises.
La renovació anual dels dominis .cat és del 85%, xifra que supera la mitjana del mercat mundial de dominis; el .com renova una mitjana de 70% i .uk un 69%, per posar dos exemples.
Participació de mercat i penetració de dominis per població
Pel que fa a la presència dels dominis d’Internet a Catalunya, .cat va augmentar la seva participació de mercat un punt percentual l’any 2012. Mentre que a 2011 .cat disposava d’un 9,3% dels dominis registrats a Catalunya, a 2012 la xifra augmentava fins al 10,1%. Amb un nombre de 52.800 dominis actius, a 2012 el registre de dominis .cat va créixer un 18,3% a Catalunya respecte al 2011, mentre que l’augment del total de dominis d’Internet registrats al Principat va augmentar el 8,8% pel mateix període.
Si prenem com a referència els territoris de parla catalana a l’estat espanyol, l’augment de la participació de mercat de .cat en el darrer any ha estat del 0.5%. A 2011, .cat representava un 5,5% del total dels dominis registrats a les comunitats autònomes de Catalunya, València, Illes Balears i Aragó, mentre que a 2012 va ser del 6%. L’any 2012, el registre de dominis .cat va créixer un 17,7% respecte l’any 2011 a les comunitats de parla catalana, mentre que el total de dominis d’Internet registrats a aquestes comunitats va augmentar un 8,8% pel mateix període. Així doncs, és evident que l’ús dels dominis .cat va augmentant progresivament en detriment de la resta de dominis, tant a Catalunya com als Països Catalans, i el domini .cat va guanyant presència de forma notable.
La penetració del domini .cat entre la població de Catalunya és del 0,7%, i del 0.4% si tenim en compte la població dels territoris de parla catalana de l’estat espanyol. A Bulgària, amb una població semblant a la de Catalunya (poc més de 7 milions d’habitants), el domini del país, .bg, només ha aconseguit penetrar entre la població un 0,1% durant 21 anys d’existència. Per contra, a Suïssa, amb una població una mica superior i després de 25 anys de domini en funcionament, la penetració del .ch ha estat del 22,6%. És objectiu de la Fundació puntCAT augmentar els nivells de penetració de .cat a tots els àmbits i sectors de la població internauta catalanoparlant.
Caracterització dels webs .cat (dades a 31 de desembre de 2012 dels dominis registrats en tots els territoris de parla catalana: Andorra, Aragó, Catalunya, Catalunya Nord, illes Balears, País Valencià i l’Alguer.)
El domini .cat es consolida com a domini útil, normalitzat i transversal. El 95,7% dels .cat actius s’han registrat des de Catalunya i el 88,9% han estat registrats a través d’un agent registrador que disposa d’atenció al client en català.
Pel que fa a la finalitat dels llocs web amb domini .cat, el 44,4% tenen un ús informatiu o divulgatiu, però és subratllable com el món empresarial ha fet ús de .cat com a eina de màrqueting eficaç per a apropar-se al mercat catalanoparlant, ja que el 36,9% dels webs .cat s’utilitzen com a aparador per a exposar productes i/o serveis, efectuant-se la venda a través del mateix web en un 2,7% dels casos. La majoria de llocs webs .cat, un 56,8%, són d’empreses i gairebé la totalitat d’ells, un 98,3%, són d’empreses privades. A més a més, el 73,7% de webs de caire empresarial tenen un model de negoci destinat al consumidor final, evidenciant la finalitat comercial d’aquests webs i l’estratègia d’escollir .cat per adreçar-se diferencialment a aquest segment de mercat.
Un 43,1% de les pàgines .cat només fan ús de la llengua catalana mentre que un 20,8% combinen la nostra llengua amb la castellana i/o anglesa.
L’ús i la qualitat de la informació que aporten els webs .cat situen el domini dels catalanoparlants en el segon lloc mundial dels dominis de tipus genèric, ja que només els webs amb l’extensió .museum, específic pels museus, aporten més contingut per domini registrat que .cat. Cal tenir en compte, però, que .museum disposa de tan sols 437 registres i la densitat d’informació d’un domini s’obté de la divisió de la quantitat de documents que aporten els webs entre el nombre de dominis actius. Així doncs, .cat és un domini ben útil per la seva comunitat i per qui s’hi vol adreçar a ella.
Domini exemplar: .bzh serà el nou .cat
Set anys després de la seva posada en marxa, .cat continua sent l’únic domini al món que representa una llengua, identificant als seus parlants i facilitant l’apropament de tothom qui es vol adreçar a aquesta comunitat lingüística. Tot i ser un domini d’àmbit reduït, .cat és un domini altament valorat dins la indústria mundial d’Internet. La brillant idea d’un grapat d’internautes catalans per a visibilitzar la seva comunitat lingüística i cultural des d’Internet sense necessitat d’un estat al darrere ha estat modèlica i un gran nombre de comunitats d’arreu el món han seguit l’exemple de .cat, demanant un domini propi que els identifiqui a la xarxa. La Fundació puntCAT ha assessorat nombroses comunitats que aspiren a tenir el seu propi domini, entre elles la comunitat bretona. El passat 10 de maig la ICANN, l’organització internacional encarregada de l’assignació dels dominis d’Internet, va donar llum verda a la creació del .bzh, el domini propi per a la comunitat bretona. El domini .bzh serà el segon domini lingüístic i cultural que funcionarà a Internet seguint les passes de .cat i sota l’assessorament de la Fundació puntCAT. El domini dels catalanoparlants ha obert el camí a una Internet més útil per a les comunitats lingüístiques i culturals. La ICANN estudia a hores d’ara la concessió d’altres dominis lingüístics i culturals per a la comunitat gallega, basca, escocesa, gal·lesa, quebequiana, etc, darrere dels quals hi ha l’aplicació del model de .cat amb els consells de la Fundació puntCAT.