Un 20% de les persones ateses pel tercer sector no disposa d’Internet quan ho necessita
La bretxa digital a la nostra societat té cada cop menys a veure amb l’edat, i més amb les possibilitats econòmiques i la vulnerabilitat social. Les entitats socials, que són molt sovint els més propers a aquestes realitats, en fan denúncia de la situació. Gairebé un 20% de les persones adultes ateses per les entitats socials no pot accedir a Internet sempre que vol. El preu de la connexió és el problema més habitual, però també hi tenen a veure altres causes com la falta de competències i habilitats d’ús o haver de desplaçar-se fora de casa per poder accedir-hi, tal com vam explicar en aquest article.
L’estudi d’m4Social ‘Internet, dret fonamental’, planteja algunes recomanacions per tal de blindar el dret a l’accés a Internet. Un dret que està reconegut i reglat per la Llei Orgànica 3/2018 de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. La norma estableix crear un Pla d’Accés a Internet per erradicar la bretxa digital a través d’un bo social, l’existència d’espais de connexió d’accés públic i l’alfabetització digital. Les entitats denuncien que el reconeixement d’aquest dret és “absolutament imprescindible”. L’accés a la xarxa condiciona clarament l’accés a altres drets essencials, com l’educació, el treball, la salut, la participació o la relació amb les administracions.
A banda de la creació del bo social perquè les llars vulnerables puguin connectar-se, les entitats també reclamen equiparar el dret a l’accés a Internet al de la llum, el gas o l’aigua; i, per últim, proposen capacitar digitalment a través de cursos per a diferents col·lectius als centres de l’administració pública.