Deu consells per sortir de la bombolla digital
Dediquem el tema del mes de novembre a les dades a Internet. El seu tractament, la seva funció i el benefici que n’extreuen.
Dins l’inabastable món de les dades a la xarxa, ens aturem per parlar de la bombolla digital. Què és? El rastre digital que hom deixa en navegar per Internet (en forma de cookies, o en cada publicació o reacció a xarxes socials, per exemple) que ens fa més vulnerables i visibles; i que conforma un perfil de consumidor de cada usuari d’Internet. Algoritmes de personalització prediuen els gustos i intencions dels usuaris a partir de la recollida massiva de dades contextuals, geolocalització, allò que compartim o rebem, el que diem que ens agrada. Tot és analitzat per tècniques d’intel·ligència artificial i emmagatzemat en aquest perfil de consumidor.
La periodista Karma Peiró i el doctor en Ciències de la Computació i investigador Ricardo Baeza-Yates han escrit un article que parla d’aquesta bombolla i proposa deu consells per sortir-ne. A continuació us els facilitem, per si de cas voleu variar la vostra relació amb la Internet, les dades i informació que hi facailitem amb cada clic.
1. No caigui en el fatalisme de pensar que estem controlats per les màquines (o els algorismes) i no hi ha res a fer.
2. Sigui conscient de la grandària de la seva bombolla personal: quantes xarxes socials freqüenta, com interacciona, cada quants minuts, quant temps al dia, què publica –posts, comentaris, fotos, vídeos–, quan i on publica, quants clics fa als seus amics/seguidors, etc.
3. Comenci una dieta tecnològica: redueixi progressivament el temps que roman en la bombolla. Resisteixi la temptació de connectar-se, faci dejuni.
4. Si es mou entre continguts molt radicals, faci un esforç per seguir mitjans i persones amb perspectives diverses als seus ideals. Tampoc és qüestió d’anar-se’n a l’extrem oposat, sempre es poden trobar versions moderadament diferents.
5. Una alternativa al seu cercador favorit és DuckDuckGo, que no personalitza els resultats perquè no guarda la història de cerques ni la seva localització.
6. No es deixi suggestionar pels elements en la pantalla, no faci clics en els primers resultats d’una cerca només perquè estan primer. Explori més, intenti vèncer la llei del mínim esforç.
7. Si no vol que els algorismes prediguin el seu comportament, agregui una mica d’aleatorietat en aquest, fent clics en coses que no li agraden o no fent clics en totes les coses que li agraden.
8. Utilitzi plugins com Privacy Badger (de l’organització Electronic Frontier Foundation, que defensa els drets digitals) o UBlock, com a blocadors de dades quan utilitzi el navegador.
9. Sigui escèptica/o amb totes aquelles informacions, mems, piulades, posts, comentaris que li reafirmen en les seves opinions, ideals, pensaments sobre un cert punt de vista social.
10. I el més important, intenti ser conscient dels seus biaixos cognitius. És el primer pas per a ser una millor persona.
Podeu llegir l’article sencer en aquest enllaç.