Notícies > El mes de les dades

El mes de les dades

02 novembre 2020

Hi ha una dita que diu que a Internet si no pagues per un servei o producte, el producte ets tu. Si despullem d’èpica aquesta sentència, ens queda una idea suggerent: A Internet, si no pagues amb diners, pagues amb les teves dades.

Quan entrem a una web ens demanen si volem descarregar les cookies (això ara, que t’ho pregunten, abans es descarregaven de manera automàtica). Aquestes cookies són microprogrames que recapten informació sobre l’activitat en línia que desenvolupem. Aquesta informació pot servir per fer més ràpida i efectiva la navegació de cada usuari d’Internet, però també es pot fer servir per enviar-nos publicitat més personalitzada, segons el que diem a la xarxa que ens agrada, o que volem tenir.

Però no només en navegar per Internet. Quan naveguem pel carrer, a peu, amb el mòbil a la butxaca, pensant en l’aire fresc i en què estem desconnectant, també estem repartint dades a dojo. Sensors que llegeixen la geolocalització del dispositiu, càmeres de videovigilància, les xarxes wifi a què el mòbil es connecta automàticament, qualsevol pagament amb targeta que fem, o qualsevol radar que fotografia la matrícula del cotxe en passar per un control. Tant és, encara que no vulguem, enviem de manera rutinària gran quantitat de dades personals.

Fins i tot dins la intimitat de la llar no deixem de ser una font inesgotable de dades. Televisions i altres electrodomèstics intel·ligents, els nous comptadors de la llum també intel·ligents o dispositius d’alarma instal·lats. La domòtica i la Internet de les coses no s’entenen sense la recaptació i el tractament massiu de dades personals.

Quin valor real tenen les meves dades per a una gran empresa? Només les d’una persona, ben poc, tot i que el comerç de dades com ara les bancàries, les dades fiscals o l’historial mèdic poden determinar si se’ns concedeix un crèdit, una assegurança o si aconseguim una feina. El que sí que podem saber és quin valor tenien, per exemple, les dades dels usuaris de Whatsapp quan Facebook la va comprar, l’any 2014: 22 milions de dòlars.

Durant el mes de novembre, els continguts del web de la Fundació. cat tractaran temes relacionats amb les dades, la seva gestió, el seu valor i sobre com protegir-les.