Jess Orera, una de les creadores de l’Eurekat.cat: “6.000 persones hi juguen de mitjana al dia”
La Jess Orera és part de digital of things, un estudi digital de Barcelona especialitzat en programació. Entre les seves creacions trobem Eurekat.cat, un joc de repte diari en què l’objectiu és endevinar una població catalana. El funcionament és simple i intuïtiu: cal introduir un primer municipi i, a través de les indicacions de província, comarca, orientació, població i altura, anar provant fins a encertar. Els intents són il·limitats i, per tant, mai no es perd.
D’on ve la idea?
En els últims mesos hem vist una revolució en els jocs de navegador de repte diari i des de digital of things vam pensar a crear un joc amb aquesta dinàmica. De seguida se’ns va ocórrer que fos un joc geogràfic i vam decidir fer-lo de Catalunya. Per proximitat, i amb una clara intenció de divulgació del territori i de la llengua catalana, aportant un joc amb contingut en català a Internet, que malauradament no hi ha gaires.
Ara l’Eurekat.cat fa uns tres mesos de vida. Quanta gent hi juga al dia?
De mitjana, juguen a l’Eurekat unes 6.000 persones al dia. Hi ha dies que més, però també dies com ara els caps de setmana o els festius en què no s’hi juga tant.
S’hi juga més els dies laborables que no pas els festius, quan la gent té més temps lliure?
Sí, jo crec que és perquè el seu ús està relacionat amb la rutina del dia a dia. Hi ha qui hi juga abans d’anar a dormir, o només despertar-se, o mentre es desplaça en transport públic, per exemple. I així ho fa cada dia. En els dies festius les rutines canvien i és més difícil trobar el moment de fer la partida.
S’hi pot jugar a gairebé qualsevol lloc o moment. De fet, també en moments més escatològics…
[Riu]. Sí, sí, allà també s’hi pot jugar.
El dia que hi ha molts pixapins, ens agrada perquè sabem que el municipi ha estat un descobriment per molta gent.
Com funciona la mecànica interna del joc. La selecció de la població diària és arbitrària?
El funcionament és molt manual. Escollim el municipi del dia entre l’equip basant-nos en diferents criteris. Tenim en compte els municipis que ja han sortit, però també quina és la seva popularitat i a quina zona del territori pertany. Així podem mantenir la jugabilitat d’Eurekat i també ens assegurem de ser el més representatius possible amb les diferents àrees de Catalunya.
Un cop l’usuari encerta la població, es desplega un apartat amb una explicació redactada de la cultura, la tradició i el patrimoni paisatgístic del municipi. Quina importància té la divulgació de la geografia catalana a l’Eurekat?
Molta. De fet, un dels objectius primordials del projecte és donar a conèixer d’una forma amena la geografia i la cultura del país. És per això que la mecànica interna del joc és tan manual, per poder fer un curatge dels continguts i la informació que compartim de cada municipi per destacar la informació que considerem més rellevant de cada indret.
No és un joc fàcil, hi ha gairebé un miler de poblacions a Catalunya…
No, no és un joc fàcil, però dóna peu a investigar. Molts usuaris ens expliquen que hi juguen amb un mapa al costat, pares i fills, buscant pobles de Catalunya. I aquest és precisament la finalitat del joc: no només esbrinar un municipi cada dia sinó descobrir Catalunya. Des que ha començat Eurekat hem descobert poblacions que n’estic segura molts dels usuaris no havia sentit mai. I això és precisament el que buscàvem amb el joc.
Em reconforta saber-ho. Jo quasi sempre acabo consultant mapes dels municipis que formen la comarca i em començava a sentir malament per fer-ho.
[Riu] No, no. És la idea, que l’usuari s’hi interessi i faci una cerca activa per trobar la solució. De fet, una de les coses que més ens agrada és veure en els fils de l’Eurekat del dia a les xarxes quina és la mitjana d’intents que els usuaris han necessitat per resoldre la partida. El dia que hi ha molts pixapins, ens agrada perquè sabem que el municipi ha estat un descobriment per molta gent.
Heu rebut algun tipus de resposta per part de la comunitat educativa?
Hi ha molt trànsit que es genera dins del joc a través del portal edu365.cat, que és un portal molt important i de referència dins del món educatiu, del professorat i estudiantil.
Això ens agrada molt perquè un dels objectius que tenim com a Eurekat.cat és aquesta possibilitat de poder introduir la jugabilitat a les aules, des d’una perspectiva educativa. La idea de generar nous continguts i plataformes pensats per a infants i adolescents.
Els adolescents van tota l’estona amb un telèfon a la mà i hi ha massa pocs continguts pensats per ells amb un objectiu divulgatiu o pedagògic, especialment en català. Ens motiva molt poder empènyer els nens a utilitzar els dispositius electrònics amb aquesta finalitat pedagògica, però d’una forma dinàmica i que els resulti interessant.