Notícies > Joan Camp, fundador de Viasona.cat: “La música és la punta de llança d’Internet”

Joan Camp, fundador de Viasona.cat: “La música és la punta de llança d’Internet”

17 novembre 2020

Joan Camp, fundador de Viasona. AUTOR: Jordi Borràs

Viasona.cat és una enciclopèdia de música catalana a Internet. Però no només, també és un cercador, i una agenda, i una revista. Enguany, celebren el desè aniversari de vida del projecte, que compta amb més de 90.000 cançons, gairebé 5.000 grups o artistes, i més de 100.000 àudios. Una tasca ingent de documentació i classificació de la qual parlem amb el seu fundador, en Joan Camp.

D’on ve la idea de crear Viasona.cat?

La idea ve de molt enrere, jo ho tenia al cap des de l’any 2000, més o menys, tot i que no ho executo fins deu anys després. Aquests primers anys van ser per buscar referents, investigar webs, prendre notes i trucar portes. L’any 2009, amb tota la feina prèvia de recerca feta, vaig dedicar els recursos necessaris per tirar endavant el projecte i estrenar el web l’any 2010.

La feina que vam fer l’any 2009, amb el web sense estrenar, va ser molt important, i es va dur a terme a l’ombra. S’havia de fer i testejar tot el desenvolupament tècnic del web i, sobretot, engegar la feina documental. S’havia d’omplir el web de continguts. Vam estar pujant continguts nit i dia. No podíem sortir a la llum amb una base de dades petita, jo sospitava que si obríem el projecte amb poques cançons, potser aixecaríem la llebre i algú amb més recursos tiraria endavant la idea.

Així va ser, Viasona.cat neix formalment el 8 de setembre de 2010 amb 1.438 grups, 2.942 àlbums i 23.101 cançons indexades a la seva base de dades. Quin era l’objectiu principal de Viasona.cat quan va néixer?

La gènesi del projecte rau a intentar posar, de manera pública, visible i accessible, la música catalana a Internet. Demostrar, a través de la documentació, que tenim un patrimoni musical molt valuós. Mentre ho muntàvem tot hi havia qui em preguntava que quantes cançons classificaria el web i jo els responia que no això ho sabia ningú, i que per això naixia Viasona.cat.

La cultura catalana té molts fronts: literatura, teatre, escultura, pintura, teatre, còmic, periodisme… però la música és un puntal molt gran de la cultura. En aquells temps, quan neix Viasona.cat, hom podia trobar a Internet les lletres de qualsevol cançó escrita en anglès, o en castellà, o en les llengües més parlades. La resta, com el català, anaven més coixes. La música catalana és un patrimoni immaterial cultural, i no tenir el mateix posicionament que sí que tenien altres llengües li restava punts.

La tasca enciclopèdica de Viasona.cat ha desencadenat usos que no teníem previstos. Moltes ràdios i televisions fan servir les nostres eines per musicalitzar els seus programes. Per exemple, si ‘El Foraster’ se’n va a Centelles, els muntadors del programa cercaran cançons que parlin de Centelles, i Viasona.cat permet realitzar aquest tipus de cerca. En casos així, hi ha doble benefici: per una banda per a qui cerca música en català i per al músic, que acaba cobrant els drets d’autor per la utilització de la seva cançó.

Com ha evolucionat la Internet en què es va gestar la idea, l’any 2000, de la Internet que va veure néixer formalment el projecte, l’any 2010?

De fet, el que més em sorprèn d’aquells deu anys és que ningú va tirar endavant algun projecte similar al de Viasona.cat. Pel que fa a Internet, els grans canvis que es duen a terme tenen a veure amb la irrupció de plataformes com Facebook, Youtube, Twitter o Spotify.

La música és la punta de llança d’Internet. Molts projectes comencen per la música i acaben derivant en altres serveis. La primera xarxa social és MySpace, i servia per compartir música. El primer arxiu intercanviat a Internet és un mp3, i podem dir que Internet creix al voltant dels arxius mp3. Quanta gent es va començar a connectar a la xarxa per una cosa anomenada Napster i descarregar cançons? Sense Napster o eMule no s’entendria l’arribada dels torrent.

Més enllà dels aspectes legals i la pirateria, aquests eren els usos d’Internet durant aquella època. I tot això va a petar al primer servei d’streaming que triomfa, Spotify, una altra plataforma musical. I segurament, sense Spotify, avui no entendríem Netflix. Per tant, la música és la porta d’entrada a altres serveis que vénen a continuació.

Que la música catalana estigui ben posicionada a Intenet la col·loca a l’avantguarda de les novetats culturals d’arreu.

La darrera dècada, la que marca la vida del projecte, també ha vist evolucions i canvis importants en Internet. Com ha crescut Viasona.cat aquests anys?

Tècnicament, el projecte està al dia a dia, perquè no pot ser d’una altra manera. L’evolució d’Internet marca l’ampliació de serveis i eines que Viasona.cat pot oferir. És a dir, d’una cançó que tenim indexada, enllaçarem els vincles per comprar-la a iTunes o Amazon. Però també hi trobaràs el vídeo a Youtube, i els àudios d’Spotify, o Soundcloud, o Bandcamp. Aquesta filosofia d’agregador musical sense disposar de la cançó ens permet enllaçar amb molt multimèdia sense haver de gestionar drets d’autor, cosa molt complicada.

En aquests deu anys de vida, més que no pas créixer nosaltres, han crescut les possibilitats d’Internet. Viasona.cat ha anat incorporant totes aquestes eines, per oferir un servei molt més complet.

Com gestioneu tanta informació? Com us arriba?

Tota la informació que ens envia la gent, la processem i la publiquem nosaltres. Ajuden molt, i sense la seva aportació no seria possible treballar tota la informació. No podem fer com la Viquipèdia, que tothom pot editar. Administrem nosaltres el contingut per tabular-lo tan bé com sigui possible. Hem de tenir el control de la informació per assegurar-nos que no hi ha cap biaix subjectiu per publicar unes cançons sí i d’altres no. El codi que fem servir a Viasona.cat és prou fi i si cerques a Google, tenim molt bon posicionament. El 90% del tràfic del web és orgànic. Aquest any hem sobrepassat els 200.000 usuaris únics unes quantes vegades, amb prop d’un milió de pàgines vistes. Realment són xifres molt atractives, que ens converteixen en el digital líder de música en català.

Quin pes té Viasona.cat en la conformació d’una comunitat catalana a Internet?

No sé si tenim un pes molt gran en la creació d’una comunitat. Jo crec que més aviat som una eina, un recurs, que ofereix serveis interessants per a aquesta comunitat. El cor de la nostra proposta és obrir un servei i oferir-lo bé, fàcil, ràpid i accessible.

Que la música catalana estigui ben posicionada a Intenet la col·loca a l’avantguarda de les novetats culturals d’arreu.

Quina importància té per a Viasona.cat fer servir el domini.cat?

Sempre hem estat molt vinculats entorn la .cat. Els nostres clients pertanyen a l’àmbit dels Països Catalans i el nostre valor afegit són les lletres dels grups, sempre en català. Crec que Viasona.cat és la màxima expressió del domini. cat, perquè per a nosaltres la variable per decidir si un grup entra o no a la base de dades és que canti en català, encara que ho faci des de més enllà dels territoris de parla catalana. Com no havia de ser .cat el Viasona.cat, i tant! En cap moment hi va haver cap ombra de dubte.

Quins reptes i objectius de futur teniu?

Hem trigat uns anys a omplir les dècades passades de la música en català i ara ja mirem al futur, a les novetats. És a dir, ara estem davant del moment de tractar tota la informació que tenim, i d’ampliar serveis.

Les bones dades d’audiència ens permeten investigar nous camps, amb resultats molt interessants. Parlo del Big Data. Si creuem la informació de què disposa Viasona.cat amb les audiències que tenim, podem saber quins grups són els més consultats al web en l’espectre de temps que interessi saber. Es pot fer una foto d’un dia, però també d’una setmana, o d’un mes. I la informació que n’aconseguim de tot això té molt de valor per als grups, discogràfiques, etc.

Hi ha fluctuacions que són esperades. Per exemple, el dia 31 d’octubre vam tenir un pic de visites, gent que entrava a ‘Marrameu torra castanyes’; i per Nadal hi haurà un pic amb el ‘Fum, Fum, Fum’. Però les fluctuacions no esperades també es donen.

Una altra línia de creixement és la diversificació. L’any 2019 va néixer Trobasons, el projecte germà del Viasona.cat per a música en occità. I allà estem aplicant les mateixes eines i dinàmiques. Aviat obrirem més idiomes, així que podrem valorar i comparar.

En quins idiomes?

Si et dic ‘Sarri, Sarri’, et ve alguna cosa al cap?

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-te al butlletí de la Fundació .cat per rebre les últimes notícies al teu correu.

Notícies relacionades