La bretxa digital en les persones ateses pel tercer sector
La crisi provocada per la pandèmia de Covid-19 ha posat en evidència les diferències en l’accés al món digital. La majoria ha pogut continuar els seus estudis o la seva feina des de casa, però un 13% de les llars de l’Estat no disposa d’ordinadors i un 3% no té accés a Internet, segons les dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE). A banda, a Catalunya, un 5% dels joves d’entre 10 i 15 anys no té accés a un ordinador.
Pel que fa al tercer sector, hi ha hagut una generalització en l’ús de les tecnologies de la informació. Tanmateix, la bretxa digital de les persones ateses pel tercer sector continua existint. Segons l’informe ‘Persones on, persones off’ publicat el juny de 2020 per m4Social, la principal limitació és el cost de les tarifes. El resultant és una falta d’autonomia d’aquests col·lectius.
El fet que hi hagi dificultats d’accés marca l’ús de les TIC que fan les persones ateses pel tercer sector i els obliga a escollir uns usos pel davant d’uns altres. Així, es dificulta l’adquisició de competències substancials pel que fa a les TIC.
L’estudi diferencia l’accés i les oportunitats. La inclusió digital es compleix quan tothom té les mateixes oportunitats per treure profit de les TIC, no quan tothom hi té accés.