‘Podcasts’ a les aules
D’entre totes les possibilitats que ofereix la tecnologia, la del podcast n’és una que convé tenir en compte.
No són pocs els centres educatius als Països Catalans que han impulsat la creació de mitjans propis, des de revistes a programes de ràdio. Però amb les noves tecnologies, del paper fotocopiat hem passat al blog i de la ràdio hem passat al podcast, dos suports que faciliten la implicació de l’alumnat i permeten una molt millor distribució dels continguts. Pels profans, un podcast és un sistema de distribució d’arxius d’audio que s’utilitza en ràdio per difondre el contingut via Internet. El desenvolupament de competències digitals entre els més menuts és clau en una societat en què la capacitació en les tecnologies de la informació i la comunicació són indispensables per la inserció laboral o qüestions més arrelades al dia a dia. Pocs mesos després del sorgiment del primer podcast al món, produït per Adam Curry i Dave Winner l’any 2004, l’informàtic Pau Oliva va difondre el primer podcast en català. Amb aquesta empenta i aquests antecedents és natural que els centres educatius catalans emprin aquesta eina amb finalitats docents.
Un bon exemple és la ràdio de l’Escola Mogent de la Roca del Vallès. Fa tot just una dècada, el 2010, aquest centre va començar a explorar aquest suport amb un compte a l’Ivoox, una plataforma de podcasts, que s’actualitzava de manera molt intermitent. Però d’uns anys ençà, des del 2013, el projecte ha tornat amb força de la mà del professor Aleix Vidal. Al Mogent graven càpsules amb alumnes de cinquè i sisè de primària, petits programes en què es tracten temes diversos, i amb la resta de cursos fan promocions o falques. “També tenim un programa setmanal que emetem en directe el divendres a l’hora del pati, on participen alumnes de P4 fins a sisè”, explica Vidal. La seva és una aposta ambiciosa i molt professionalitzada: des del 2013 que emeten de manera ininterrompuda 24 hores al dia, els 365 dies de l’any, en streaming a través de Ràdio Mogent. La graella d’aquesta ràdio està composada per les càpsules i programes dels alumnes i una radiofórmula musical que els propis estudiants escullen.
Un projecte amb menys recorregut i dimensió però igualment innovador són els podcasts del barceloní Baldiri Reixac. Rebeca Monzó, professora del centre, afirma que aquesta aposta sorgeix com un projecte anual pels alumnes de segon de primària. La docència per projectes és aquella proposta educativa en què l’eix vertebrador de l’aprenentatge és un projecte escollit. La idea és prou senzilla: els dilluns es diu per megafonia quins estudiants fan anys i quin dia de la setmana i els altres dies es creen continguts com anuncis per les jornades de portes obertes, programes especials per a la Cursa de la Pau amb què es commemora el dia homònim el 30 de gener o pel 8 de març, el dia de la dona treballadora. La ràdio la grava i l’edita Monzó amb el suport d’una altra mestra. Posteriorment es penja al web del centre i s’envia als pares per correu electrònic.
El cert és que més enllà d’ajudar a desenvolupar les aptituds dels estudiants en les noves tecnologies, el podcast els permet millorar la seva expressió oral des que s’escolten, proven de pronunciar millor i modular el to de veu i la seva expressió, assegura Rebeca Monzó. És per tot això que val la pena plantejar-se dur el podcast a les aules i convertir-lo en una eina útil d’aprenentatge dels més joves.