Notícies > Quan els altres parlen de tu

Quan els altres parlen de tu

23 febrer 2012

Després de sis anys de fer feina constant, ens adonem que el que hem aconseguit fins ara és una fita que probablement no sabrem valorar suficientment fins d’aquí un temps. Com va subratllar el nou president de puntCAT, en Ricard Huguet, al discurs de la seva presentació, “.cat és a tots els efectes un pas de gegant per a la llengua catalana, el màxim nivell de normalització al que una comunitat lingüística pot aspirar”, i ens plantejava la següent situació: “imagineu-vos l’impacte que tindria si això fos extrapolable a altres àmbits, com el cinema o l’administració de justícia”. Llavors sí seríem un país imparable de debò, oi? Coneixem molt bé les grandeses de .cat, portem sis anys treballant per a enfortir-les, però no és fins que ho diuen altres persones alienes al projecte que ens adonem de la gran gesta que és disposar d’un domini propi, amb la qualitat i la solidesa que demostra .cat. Com ja se sap, si no som a Internet no existim, i amb .cat no tan sols hi som, sinó que ho fem de forma ben visible i donant-li molta més presència a la llengua catalana.

Amb poc més de 50.000 .cat registrats, no es pot dir que som un domini gran però sí que som un gran domini. En Pat Kane, vicrepresident de Verisign, una de les empreses més grans i amb més experiència a la indústria dels dominis -donat que gestiona el .com (amb gairebé 100 milions de dominis) i el .net (amb més de 14 milions)- va ser entrevistat sobre la utilitat dels dominis i, d’entre els gairebé 300 dominis que hi ha al món, va posar el nostre com a exemple. “.cat, tot i tenir menys de 100.000 dominis registrats, és tot un èxit. Ofereix una identitat a Internet a tots els catalans”. En la mateixa línia, un popular proveïdor d’infraestructures de registres i registradors, en Jothan Frakes, de Minds and Machines, després d’haver visitat Barcelona reconegué que “passejant per la ciutat he estat testimoni de com un nou TLD com el .cat proporciona beneficis públics. I he quedat molt impressionat!”.

.cat ha entrat a la indústria dels dominis vint anys després, quan el mercat ja és molt madur. Tal i com va reconèixer en Jordi Iparraguirre, director de puntCAT, “acabem d’entrar a la pel·lícula Jurassic Park. Som el petit mamífer que entra en un món de dinosaures, ens poden xafar a la mínima sense donar-nos compte i hem d’intentar sobreviure”. Però .cat ha sapigut bellugar-se entre els grans dinosaures i són ells els que han d’abaixar el cap per a mirar-nos i seguir les nostres petites grans passes. Ho explica en Brunner-Williams, ex-cap de tecnologia d’una de les grans associacions de registradors de dominis, CORE: “durant els darrer deu anys no hi ha hagut a la indústria dels DNS un cas més interessant que l’experiment del .cat. És real, és auto-sostenible i és el model a copiar”. A l’article del juny passat a la revista estatunidenca Forbes, especialitzada en el món dels negocis i les finances, en Brian Cute, CEO del .org (amb 9,5 milions de dominis) publicava: “un bon exemple d’un domini de primer nivell de gran utilitat és el .cat. És una eina de comunicació vital per a la comunitat de parla catalana i un clar cas d’èxit d’una comunitat compromesa amb un domini, que el fa servir per a una finalitat específica, que és promocionar la llengua i cultura a Internet”.

Dit queda i no hem estat nosaltres! Algunes d’aquestes cites i altres de rellevants les pots trobar a la Memòria dels primers cinc anys del domini .cat, on també veuràs que no som un gran domini en termes quantitatius. Però a qui l’interessen els números quan parlem d’utilitat!? Aquesta utilitat l’apreciem clarament analitzant la densitat d’informació del nostre domini, és a dir, la quantitat de documents que les pàgines .cat aporten a Internet, dividit entre el número de dominis .cat registrats. Amb més de 150 milions de documents, .cat és el primer domini genèric del món pel que fa a la seva densitat d’informació. Aquesta mètrica, que darrere de nosaltres l’han aplicat altres dominis per a mesurar la seva qualitat i utilitat, indica clarament que no serveix de res tenir un domini amb molts registres si aquests no aporten informació ni ofereixen serveis a la seva comunitat.

Per petits que siguem, podem estar ben orgullosos perquè dins la indústria mundial dels dominis d’Internet .cat és un model a seguir. A hores d’ara, moltes altres comunitats lingüístiques que volen fer-se visibles a Internet han demanat a ICANN un domini propi, calcant el funcionament de .cat. Novament, una iniciativa sortida de l’empenta ciutadana ens posa a primera línia mundial sense necessitat d’un estat al darrere. El Conseller d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, l’Honorable Sr. Francesc X. Mena, encarregat de cloure l’acte de celebració dels cinc anys de domini .cat, posava de relleu aquest tret diferencial de la societat catalanoparlant, incidint en que ”la millor manera de saber què passarà al futur és protagonitzar-lo. El .cat protagonitzarà el futur i per tant sabrem com serà de la seva mà” i ens encoratjava a “tenir molta iniciativa, obsessió per l’èxit i confiança en que la feina ben feta dóna sempre els fruits desitjats”.

En aquests temps que tecnològicament avancen tant ràpidament, el nostre objectiu és sortir de la pel·lícula de Jurassik Park i passar-nos a Star Trek, per anar amb determinació més lluny que ningú, on ningú no havia anat abans. Que la força ens acompanyi!