La crisi sanitària ha possibilitat l’augment i consolidació de la venda en línia a Catalunya
La crisi sanitària ha permès que durant el darrer any es disparés el comerç en línia a causa del tancament dels establiments les primeres setmanes de pandèmia, i per la restricció de mobilitat que va seguir. Entre el 13 i el 19 d’abril de 2020, els serveis de venda per Internet es van disparar el 286%.
Els comerciants catalans han hagut d’accelerar el procés de digitalització de les seves botigues, que si bé abans de la pandèmia semblava una passa endavant adequada de fer, ara resulta imprescindible. A Barcelona, el 2019 només es van demanar 115.000 euros d’ajuts a l’Ajuntament per digitalitzar comerços. Tanmateix, l’any 2020 es van atorgar ajudes per valor d’1,5 milions d’euros.
Aquest procés de digitalització ha possibilitat no només la supervivència de molts comerços, sinó també la diversificació de les seves vendes, que han pogut arribar més lluny a través d’Internet del que arribaven abans, només amb la venda presencial.
Paral·lelament, aquest fenomen ve de la mà d’una altra situació que ofega el petit comerç i de proximitat: la dura pugna que manté amb les grans plataformes mundials de compra en línia i enviament a domicili. D’aquesta manera, persones que mai abans s’havien plantejat comprar en línia ara sí que ho fan, un cop superades les dificultats referides als coneixements tècnics i un cop digitalitzat el sistema de venda i cobrament.
Si entrem al portal Taulell Comerç, de la Generalitat de Catalunya, podem trobar ja 88 iniciatives comercials sorgides de la crisi de la pandèmia. Taulell Comerç vol esdevenir un directori complet de propostes innovadores d’associacions i empreses comercials de tot Catalunya. La pandèmia ha accelerat dos anys la implantació final de la venda en línia. En el món postcovid el comerç en línia serà molt més important que abans, i els comercials catalans en són ben conscients.