Viralitat lingüística nadalenca amb el Paraulògic
Les sobretaules d’aquest Nadal, sigui en companyia o en confinament, han tingut en moltes llars catalanoparlants un convidat inesperat: el Paraulògic. Creat per Rodamots, aquest passatemps, que consisteix a crear paraules amb una combinació de lletres que canvia cada dia, va arribar a tenir més de 130.000 jugadors durant la diada de Sant Esteve. La pàgina web que allotja el simple joc es va col·lapsar. No és estrany si revisem les cerques a Google durant el mes de desembre: uns 16.000 jugadors diaris la primera part del mes, fins que el dia 23 el Paraulògic surt el TN. A partir d’aquí, la viralitat. 120.000 jugadors el dia de Nadal i 137.000 l’endemà.
L’interès pel joc rau en la simplicitat de Paraulògic. Un web a què s’hi pot accedir des de qualsevol dispositiu d’igual manera (per això no hi ha app) i una idea que tampoc no és nova. El passatemps viral del Nadal català està basat en el joc del New York Times The Spelling Bee. Fàcil i ràpid: Aconseguir el major nombre de paraules combinant set lletres. Sis de les lletres es reparteixen en un hexàgon (d’aquí el nom anglès, en referència a les abelles), i la setena lletra (que va enmig) s’ha de fer servir a la força. En paraules d’en Màrius Serra: “Des dels temps de l’Apalabrados que no vivíem un fenomen verbal tan addictiu com aquest”.
La història diu que Jordi Palou, de Rodamots, jugava a The Spelling Bee, i va pensar a portar la idea a casa nostra. La gran acollida no s’explica sense la importància de les aplicacions de missatgeria instantània i de Twitter. Les primeres han servit per accelerar el boca a orella o compartir el joc a grups d’amistats i familiars. A Twitter, com acostuma a passar, usuaris han conformat comunitats de jugadors que comparteixen solucions, comparen resultats i proposen millores. Fins i tot hi ha qui ha decidit crear un bot que aporta una paraula nova cada vint minuts.
En tot cas, i més enllà de la propagació de la moda i la viralitat nadalenca, Paraulògic serveix per aportar a la normalització de la llengua en l’oci entre els joves (i no tan joves), per aprendre paraules fins al moment desconegudes, i per recordar que no totes les paraules estan reconegudes pel DIEC, tot i que són tan familiars com ‘tiet’ o ‘tieta’.