El 61% de les entitats dediquen menys d’un dos per cent del seu pressupost a digitalització
La Taula del tercer sector i m4social analitzen l’impacte de les TIC en les entitats a l’estudi sobre l’Estat de la Digitalització al Tercer Sector.
La principal conclusió de l’estudi és que el Tercer Sector encara té camí per recórrer pel que fa a la transformació digital i que les entitats encara tenen potencial de millora. Una bona mostra d’això és el pressupost que les entitats han destinat a la tecnologia durant el darrer any. Segons l’estudi, el 61% de les entitats dediquen menys d’un dos per cent del seu pressupost a la digitalització. Si ens fixem en el grau de maduresa digital de les entitats, trobem que el 62% de les entitats tenen un nivell “Intermedi”, que implica que són entitats que comencen a formalitzar algun pla digital en alguna àrea concreta. Aquestes organitzacions accepten la transformació digital lentament i han modernitzat alguns aspectes del seu model, però són en gran part reactives i només fan canvis quan ho necessiten.
Les entitats admeten que el ritme de digitalització és lent per raons com la manca de recursos econòmics (62%), per la falta d’una cultura organitzativa o per les carències en habilitats tecnològiques tant dels professionals (38%) com de les persones usuàries (49%). Si relacionem les dades obtingudes amb els resultats de l’estudi La bretxa digital en les persones ateses per les entitats socials (2020) de m4Social, que indiquen que gairebé un 20% de les persones adultes ateses per les entitats socials no pot accedir a Internet sempre que vol o no disposa d’ordinador.
Pel que fa a les eines utilitzades per les entitats, es detecta un grau de penetració de la web corporativa superior al que es va detectar en anteriors estudis, tot i això, un 8% de les entitats asseguren encara no disposar de web de l’entitat. Pel que fa a eines al núvol un 84% de les entitats han adoptat aquestes tecnologies. Una altra conclusió que podem extreure d’aquesta pregunta és que les entitats que utilitzen eines com ERP’s de gestió econòmica (40%) i/o de serveis (17%), eines de gestió de projectes (19%), plataforma de gestió de contactes (CRM) (25%) o que disposen d’una botiga en línia (15%), han obtingut de mitjana una puntuació superior al qüestionari. Pel que fa a la realització de vendes a través de comerç electrònic, el Tercer Sector estaria per sota d’altres sectors. Per tenir una dada de referència sobre l’impacte del comerç electrònic, les empreses amb més de 10 treballadors del sector industrial i de serveis de Catalunya, en el 22,9% i 33,3% corresponentment venen a través de canals digitals4.
S’identifica també que les eines de comunicació i de captació de fons encara suposen el gruix més important entre les entitats del Tercer Sector.
A continuació pots veure l’infografia que hem elaborat amb la informació més destacada sobre la digitalització de les entitats catalanes.