Notícies > La ràdio pública en català progressa a cop de ‘podcast’ i Youtube

La ràdio pública en català progressa a cop de ‘podcast’ i Youtube

21 febrer 2020
Catalunya Ràdio

Catalunya Ràdio lidera la producció de contingut radiofònic nadiu digital. En parlem amb el seu director, Saül Gordillo, i el seu cap de contingut, Santi Faro.

La innovació, pel que fa a continguts i formats, és un compromís fundacional de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). Un compromís que fins i tot recull el llibre d’estil de la corporació. Però si hi ha un suport en què això s’ho han pres al peu de la lletra aquests últims anys aquest és el radiofònic. Saül Gordillo, el seu director, explica a .cat que amb la seva entrada es va concebre l’entorn digital com un laboratori d’innovació amb dos objectius: rejovenir el públic i innovar i transgredir amb el contingut. Prova d’això és que el dia de l’entrevista coincideix amb la tertúlia de l’Estat de Gràcia amb Roger de Gràcia i dos talents emergents a Twitter: Maria Rovira, més coneguda pel sobrenom Oye Sherman, i Joel Díaz, famós pel seu rol com a conductor del programa de futbol do it yourself (fes-t’ho tu mateix) La Sotana.

I és que a la ràdio pública li ha sortit un competidor o un aliat en potència —cada cop més el segon— que deu part de la seva tracció a la xarxa de l’ocellet blau: l’emergència dels podcasts autoproduïts. Santi Faro, cap de contingut de Catalunya Ràdio, resumeix l’estratègia de la següent manera: la cosa va de dur Twitter a la ràdio per dur la ràdio a Twitter, en sintonia amb l’objectiu de Gordillo de rejovenir el seu públic. La diagnosi feta amb la seva arribada és que els mitjans públics, inclòs el mitjà que dirigeix, tenen un públic envellit. És per aquest motiu que promouen una relació simbiòtica amb la qual donar veu a talents emergents. La youtuber Juliana Canet, per posar només un exemple, ha crescut a l’emissora pública. Segons Faro, no és tant una qüestió de contingut com del camí que utilitzes per accedir al públic que t’interessa. A Adolescents iCAT, entre d’altres, han sabut distribuir el seu contingut en l’aparador que els dona accés als més joves.

Un bon exemple d’això és l’entrevista que aquest mateix programa va fer a la gironina Àngela Màrmol, usuària de la xarxa social emergent Tik Tok, molt popular entre els més menuts. Màrmol compta, amb 17 anys, amb dos milions de seguidors en aquesta plataforma i més d’un milió a Instagram. Aquesta entrevista en concret es va emetre en format “ràdiovisual”, un format que es pot transferir (i de fet es transfereix) a la televisió. Amb la desaparició del 3XL, aquest tipus de contingut és un dels pocs per joves que encara emet el canal 33.

Ara per ara les dues propostes estrella a la ràdio, tant a la FM com en format podcast, són els programes Crims i l’Ofici de Viure, explica Santi Faro. Amb Crims, en particular, s’empra Youtube Premiere, una eina de la plataforma de vídeo amb què emetre en directe online. El novembre de 2018 aquest sistema es va utilitzar per primera vegada a la CCMA en un programa d’Adolescents iCAT mentre s’emetia simultàniament per FM. D’ençà aleshores que aquesta aplicació forma part de l’oferta radiofònica de l’emissora pública. La idea, expliquen Gordillo i Faro, és ampliar el ventall de continguts nadius digitals defugint dinàmiques de mirroring, això és, traslladar els continguts de la ràdio al web sense canvis. L’us de la fórmula “premiere” és només una d’aquestes apostes que compta amb desenes de milers de visualitzacions setmanals de mitjana. L’equip continua amatent per trobar nous instruments per arribar arreu.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-te al butlletí de la Fundació .cat per rebre les últimes notícies al teu correu.

Notícies relacionades